Małe dzieci,  Niemowlęta,  Zdrowe odżywianie

Kilka pomysłów na szybkie i zdrowe dania dla mamy i maleństwa

Nie lubię gotować. Do tego kiepska ze mnie kucharka, pewnie dlatego, że zupełnie nie mam do tego serca. Na co dzień szykuje dania, które można przyrządzić w pół godziny. Zamiast spędzać czas w kuchni, wolę pójść z dziećmi na spacer. Chciałabym podzielić się z wami przepisami, które można przygotować w ok pół godziny, czyli mniej więcej tyle, ile minimum czeka się na dostawę zamówionego jedzenia. Zachęcam do gotowania samemu, gdyż tylko w ten sposób mamy 100% pewność z czego składa się nasz posiłek.

  1. Zupa krem za szparagów (lub innych warzyw)

Wszystkie zupy kremy przygotowuje w ten sam sposób.

Wrzucam do szybkowaru warzywa rosołowe tj. 2-3 marchewki, korzeń pietruszki, pół selera, biały kawałek pora, 1 ziemniak, ok pół opakowania szparagów. Warzywa oczywiście wcześniej myje i obieram, a ze szparagów odcinam twarde końcówki. Zalewam je 1,5 szklanki wody i gotuje 3 minuty, po tym czasie odstawiam do ostygnięcia. Po ok.10-15 minutach otwieram garnek i miksuj warzywa, dodając do nich 2 łyżki oleju, który mam akurat pod ręką oraz garść natki pietruszki.

Zamiast szparagów można użyć innych warzyw jak kalafior, brokuł, botwinka, cukinia, dynia, pomidor itd. Zamiast natki innych ziół. Także olej może być smakowy, ja do kremu z pomidorów daje np. olej rzepakowy z bazylią i czosnkiem. Zupy od lat już nie solę, jeśli ktoś koniecznie musi, można posolić na talerzu. Można ją również posypać ulubionymi ziarnami.

Zupy kremy mają tą zaletę, że można w nich przemycić warzywa, których dziecko nie lubi i mieć pewność, że niczego nie powybiera. Warto by dziecko każdego dnia zjadło zupę, tak aby zapewnić mu wymaganą dzienną porcję warzyw. Niemowlęta i małe dzieci raczej nie zjedzą obiadu z dwóch dań. Dlatego też zupę można podać na drugie śniadanie lub na kolację.

  1. Pieczony dorsz

Dla niemowląt i małych dzieci najlepsza jest polędwica z dorsza, gdyż jest bez ości. Rybę myje, kropie obficie cytryną, nacieram czosnkiem i masłem, posypuje koperkiem lub natką. Zawijam w folię aluminiową i wstawiam do piekarnika nagrzanego do temp. 180stopni na ok.20 min. Przy okazji pieczenia ryby można też upiec buraczki oraz ziemniaki, każde osobno zawinąć w folię, skropić delikatnie olejem. Jednak trzeba je wstawić do piekarnika jakąś godzinę przed rybą, gdyż wymagają dłuższego pieczenia. Taki obiad w zasadzie robi się nam sam. Potrzebujemy tylko jakiś 15 min. żeby wszystko przygotować.

  1. Makaron z łososiem

Przepis na to danie otrzymałam od mojej przyjaciółki, mam nadzieję, że nie oskarży mnie o kradzież praw autorskich, jeśli go tutaj zamieszczę;)

Obgotowujemy brokuła tak żeby był lekko twardawy. Na patelni rozgrzewamy odrobinę masła, wrzucamy na niego łososia, którego kropimy cytryną i posypujemy białym pieprzem. Jak łosoś nam się podsmaży i trochę porozpada, dorzucamy ugotowane różyczki brokuła. Gdy łosoś z brokułem wymieszają się, dodajemy serek mascarpone.

Całość podajemy z ugotowanym wcześniej makaronem. Nam najbardziej smakuje z gryczanym, fajnie łączy smaki. Ja lubię także posypać gotowe danie pestkami słonecznika.

Celowo zamieściłam aż 2 przepisy na ryby, gdyż większość dzieci jak również dorosłych je je zdecydowanie za rzadko, a przecież są one źródłem niezbędnych kwasów DHA i EPA, których nie znajdziemy nigdzie indziej.

  1. Pulpeciki z cielęciny lub indyka

Mięso polecam zmielić samemu, lub kupić w sklepie gdzie mielą je dla klienta. Gotowego mielonego raczej nie kupowałabym. Nigdy nie wiadomo co zostało tam zmielone.

Na tarce trzemy marchew, mieszamy z mięsem, bułką tartą, jajkiem oraz zmielonym lnem, majerankiem lub ulubionymi przyprawami.

Pulpeciki umieszczamy w parowarze i gotujemy ok.20min, na wyższych piętrach parowaru możemy ugotować w tym samym czasie ziemniaczki i np. brokuła. Jeśli nie mamy parowaru można również przygotować danie w garnku, jednak wtedy mamy więcej zmywania;)

  1. Kotlety z soczewicy

Ja najbardziej lubię czerwoną soczewicę, ale równie smaczne wychodzą z żółtej. Soczewica jest źródłem białka, które z powodzeniem może zastąpić tradycyjnego kotleta w diecie naszego maluszka.

Soczewicę płuczemy, a następnie gotujemy w 2 razy większej ilości wody. Siekamy natkę pietruszki. Soczewica gotuje się bardzo szybko, w niespełna 20 min. Po lekkim ostudzeniu mieszamy ją z posiekaną natką, jajkiem i zmielonym lnem, dla dzieci powyżej roku można trochę osolić, a dla wszystkich doprawić majerankiem lub ulubioną mieszanką ziół. W rękach uklepujemy kotleciki i smażymy do zrumienienia na patelni. Możemy podawać je np. świeżą sałatką z sałaty i pomidora, skropionej sosem vinegrette, którą szykujemy w czasie gotowania się soczewicy.

          6.Kasza z dynią i owocami

Pomysł na pyszną kolację lub śniadanie. Do wrzącej wody wrzucamy kawałki pokrojonej dyni świeżej lub mrożonej. Dodajemy do tego kaszę jaglaną, którą wcześniej obficie płuczemy najpierw zimną wodą, potem wrzątkiem, a na końcu znowu zimną wodą. W ten sposób pozbywamy się goryczki. Kaszę gotujemy w 2 razy większej objętości wody, tj. np. pół szklanki kaszy w szklance wody. Gdy kasza będzie już miękka dodajemy łyżkę oleju kokosowego lub ulubionego masła orzechowego i wybrane owoce. Dobrze smakuje z suszonymi morelami czy daktylami, ale też z brzoskwiniami czy bananem. Dla niemowląt kaszkę można zbledować. Powstaje wtedy coś a’la budyń. Kaszę również można ugotować na mleku. Jeśli nie jesteście fanami jaglanki, zamiast kaszy jaglanej możemy użyć innej kaszy gryczanej, orkiszowej, owsianej itd.

             7. Pasty kanapkowe

Kanapki również nie muszą być nudne, jeśli zrobimy je z kolorowymi i pysznymi pastami. Polecam oczywiście hummus. Robimy go z pasty tahini, cieciorki i odrobiny oleju. Można dołożyć do tego ulubione dodatki jak suszone pomidory czy natkę pietruszki.

Smaczna pasta kanapkowa wychodzi też z ugotowanej czerwonej fasoli, natki pietruszki, oleju i przecieru pomidorowego.

Z kolei z białej fasoli można przygotować „fasolowy smalec”. Wystarczy podsmażyć cebulę i jabłko, a potem zmiksować je z fasolą.

Pasty te robi się dosłownie chwilę. Oczywiście gotowanie strączków trochę zajmuje, ale z dwojga złego lepiej użyć warzyw z puszki niż zrobić kanapkę z wędliną.

Pasty możemy też robić z awokado, jajek czy wędzonych ryb, inwencja twórcza jest w zasadzie bez ograniczeń:)

A już w kolejnym artykule będzie o tym co może zjeść dziecko na wakacjach, czyli dziecko all inclusive:)

Jestem mamą 3 dzieci oraz doradcą żywieniowym.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Visit Us On FacebookVisit Us On Instagram