Małe dzieci,  Niemowlęta,  Problemy żywieniowe

Wzmacnianie odporności – z czym to się je?

Mamy już jesień, a wraz z nastaniem chłodniejszych dni pojawiły się infekcje. Wiele rodziców szuka porad co zrobić, aby ustrzec swoje pociechy przed łapaniem kolejnych chorób. Aby uniknąć poważnych chorób, ważne jest wzmacnianie odporności organizmu.

Odporność organizmu można podzielić na wrodzoną, na którą nie mamy większego wpływu oraz na nabytą, której rozwiniecie się wymaga czasu. Odporność nabytą dziecko zaczyna budować już w chwili narodzin, a niektórzy sądzą nawet, że już w czasie życia płodowego, wskutek kontaktu z antygenami występującymi w środowisku.

Trzymając dziecko z dala od zarazków, nie wzmacniamy jego odporności! Co prawda dziecko może wtedy nie chorować, ale jego odporność się nie buduje. Nie zaleca się aby dziecko żyło w zbyt sterylnym środowisku, gdyż tam nie występują antygeny, które mobilizowały by układ odpornościowy naszego dziecka do pracy. Wręcz przeciwnie, dziecko, które trzymane jest w zbyt czystym domu i unika kontaktów z zasmarkanymi osobnikami będzie bardziej chorować po pójściu do przedszkola czy szkoły.

Największe skupisko tkanki limfatycznej odpowiedzialnej za odporność naszego organizmu znajduje się w jelitach. Przez lata uważano, że jelita odpowiadają jedynie za obronę lokalną. Obecnie wiadomo, że immunizacja w jelicie chroni nas na poziomie ogólnoustrojowym. Dlatego też prawidłowe żywienie ma tak duże znaczenie w budowaniu odporności już od najmłodszych lat.

Odporność jest w jelitach!
Probiotyki i Prebiotki

Bakterie zasiedlające nasz przewód pokarmowy zwane są probiotykami. Spełniają one ważne funkcje immunologiczne i metaboliczne w organizmie. Zbadano, że prawidłowa flora bakteryjna pomaga w leczeniu takich chorób jak biegunka, alergia, nietolerancja laktozy, choroby autoimmunologiczne a nawet depresja. Probiotyki, wykazują bakteriobójcze działanie w stosunku do wielu bakterii chorobotwórczych.

Pierwsze bakterie pojawiają się w naszym przewodzie pokarmowym w chwili przyjścia na świat. Dlatego też, nie bez znaczenia jest tu rodzaj porodu. Przewód pokarmowy noworodków przechodzących na świat w naturalnych porodzie kolonizowany jest przez bakterie znajdujące się w drogach rodnych. Z kolei, u dzieci przychodzących na świat drogą operacyjną, w przewodzie pokarmowym jako pierwsze pojawiają się, bakterie obecne na fartuchach, rękawiczkach i w sali operacyjnej. Nie są to oczywiście bakterie korzystne dla naszego maleństwa. Bardzo mało rodziców jest niestety tego świadoma.

Kolejnym etapem jest karmienie niemowlęcia. Niemowlę karmione mlekiem mamy dostaje wszystkie niezbędne bakterie do utrzymania prawidłowego funkcjonowania swoich jelit, a zatem i odporności. Niemowlęta karmione mlekiem modyfikowanym są pozbawione tej korzystnej mikroflory. Dlatego też zaleca się dla takich dzieci suplementacje bakteriami probiotycznymi.

W późniejszych latach życia dziecka, pokarm, który spożywamy również warunkuje mikroflorę jelit. Bakterie probiotyczne znajdziemy w kiszonkach oraz mlecznych napojach fermentowanych, (koniecznie wybierajcie te bez skrobi w składzie, gdyż ona niszczy bakterie probiotyczne!)

Jeśli jednak dziecko nie może spożywać nabiału, nie martwcie się, gdyż badanie wykazują, że aby zwiększyć ilość bakterii probiotycznych, nie trzeba koniecznie przyjmować. Kolonizują one również jelita, jeśli osoba spożywa odpowiednią ilość prebiotyków.

Prebiotyki są to substancje, które stanowią pożywkę dla bakterii probiotycznych. W większości znajdziemy je w produktach bogatych w błonnik, czyli nieoczyszczonych ziarnach zbóż oraz warzywach i owocach.

Należy również wspomnieć, iż substancje takie jak dodatki do żywności, konserwanty, emulgatory, zagęstniki czy cukier hamują rozwój bakterii probiotycznych, a stymulują rozwój flory patogennej.

Witaminy

Odpowiedź immunologiczna organizmu zależna jest od stanu odżywienia organizmu, czyli od kondycji w jakiej znajduje się on w chwili zetknięcia z patogenem. Dla utrzymania właściwego stanu odżywienie konieczne jest dostarczenie organizmowi zgodnej z jego zapotrzebowaniem energii, białka, węglowodanów oraz tłuszczu, jak również witamin. Zadbajmy więc o to aby dieta naszego dziecka była jak najbardziej urozmaicona. Wtedy będziemy mieć pewność, że dostaje ono wszystkie niezbędne witaminy.

Przyswajalność sztucznych suplementów witaminowych jest bardzo niska. Pamiętajmy również, że wszystkie „żelki”, „misie” itp. produkty witaminowe dla dzieci zawierają szereg niepożądanych substancji, takich jak barwniki, konserwanty, emulgatory czy cukier.

Pamiętajmy, że im produkt bardziej przetworzony, tym mniej witamin zawiera. Surowy owoc będzie miał więcej witamin niż sok z niego przyrządzony. Unikajmy w diecie dziecka takich produktów jak fast foody, wyroby cukiernicze, chipsy, parówki, pasztety, gdyż one one bardzo ubogie w witaminy, o ile w ogóle ich nie są ich pozbawione.

Znam przypadek młodej kobiety, która żywiła się wyłącznie fastoodami (McŚniadanie przecież jest takie pyszne), bardzo źle się czuła, w końcu zabrało ją pogotowie, gdyż straciła przytomność i po zrobieniu badań w szpitalu okazało się, że poziom większości witamin w jej organizmie wynosił ZERO! To cud, że w ogóle przeżyła.

Witamina D

Jedyną witaminą, którą koniecznie należy suplementować jest witamina D3. Zalecam zbadać poziom tej witaminy dziecku, jak również sobie w celu dobrania odpowiednie dawki. Dla niemowląt oraz małych dzieci suplementacje jakichkolwiek witamin należy skonsultować z lekarzem pediatrą.

Witamina D3 ma znaczący wpływ na odporność organizmu. Niestety w naszej szerokości geograficznej ponad 90% populacji wykazuje jej niedobór. Wybierając suplement z tą witaminą, pamiętajmy by występowała ona w dodatku oleju i była przyjmowana wraz z pokarmem bogatym w tłuszcz, wtedy jest szansa, że wchłonie się w większym stopniu. Nie sugerujcie się zbytnio tym, że na opakowaniu jest napisane, że zaspokaja 200% czy nawet 1000% dziennego zapotrzebowania, gdyż przyjęty produkt nigdy nie zostanie w całości przyswojony przez organizm.

Domowe sposoby na przeziębienie

Zanim trafimy do pediatry, warto wypróbować domowych sposobów na przeziębienie. Pamiętajmy, że wszystkie ”syropki na odporność”, przepisywane, niestety, bardzo chętnie przez niektórych lekarzy zawierają w swoich składzie barwniki, dodatki smakowe, konserwanty (hamujące rozwój probiotyków), cukier (główna przyczyna próchnicy), itp. dodatki, które bardziej mogą zaszkodzić niż pomóc. Zazwyczaj ilość substancji czynnej jest w tych syropkach niewielka.

Dlatego też polecam domowe sposoby na przeziębienie takie jak:

  • herbata z lipy – działa napotnie i przeciwgorączkowo, powleka przewód pokarmowy przez co łagodzi ból gardła czy kaszel. Jest mało smaczna, ale można ją podawać dziecku z:

  • sokiem z malin – maliny zawierają nautaralny kwas salicylowy (aspiryna), sporo witamin, w tym C, przez co obniżają gorączkę, zmniejszają ból, wzmacniają odporność, a nawet wykazują działanie przeciwnowotworowe(!),

  • sokiem z bzu czarnego – który również jest bogactwem witamin, mikroelementów czy flawonoidów, działa napotnie, przeciwbólowo, wzmacnia organizm i pomaga usuwać z niego toksyny,

  • miód – ma właściwości antybakteryjne, pomaga leczyć chore gardło, wzmacnia organizm. Pamiętajmy jednak by dodawać go do ostudzonych napojów, temperatura powyżej 40stopni niszczy jego dobre właściwości. Miodu nie podajemy niemowlętom poniżej 1r.ż. ze względu na możliwość występowania pałeczek Clostridium Botulinum.

  • Czosnek – naturalny antybiotyk, działa przeciwbakteryjnie, przeciwgrzybiczo i przeciwwirusowo.

    Pamiętajmy, że antybiotyki zapisywane przez lekarzy nie działają na wirusy! Wykazano, że czosnek potrafi zniszczyć nawet bakterie odporne na antybiotyki takie jak Gronkowiec Złocisty, a przy tym wszystkim jest zupełnie bezpieczny dla naszej naturalnej flory bakteryjnej.

  • Cebula również wykazuje działanie bakteriobójcze, jednak nieco słabsze od czosnku. Pamiętajmy aby w sklepie wybierać nasze rodzime produkty, gdyż rosną one na glebach bogatych w siarkę, przez co wykazują silniejsze działanie prozdrowotne od importowanych odpowiedników.

  • Soki z kiszonych warzyw (kapusty, buraka) – są bogate w witaminy i kwas mlekowy, stanowią naturalny probiotyk, a także mają niskie pH, którego nie lubią wszelkiego rodzaju pasożyty.

Syrop na przeziębienie

Robię go zawsze przy poważniejszej chorobie własnej czy dzieci. Dzięki niemu udało mi się pokonać anginę czy wyleczyć mojego syna z zapalenia oskrzeli (nie raz) oraz wielu innych przeziębień.

Składniki:

  • 2 główki czosnku

  • 3 cytryny

  • 6 łyżeczek miodu

  • szklanka wody przegotowanej, ostudzonej

    Czosnek obieramy i trzemy na tarce(trochę to zajmuje), wyciskamy do tego sok z cytryn, mieszamy z miodem i wodą. Wstawiamy do lodówki na 24h. Po dobie przecedzamy i pijemy:

  • dorośli 1 łyżka 3-4 razy dziennie

  • dzieci 1 łyżeczka 3-4 razy dziennie

    Nie zaleca się stosowania dla dzieci poniżej 3 lat. W ciężkich przeziębieniach można podawać nawet łyżeczkę co 2h przez 2 dni, potem 3x dziennie.

    W przypadku braku poprawy lub pogorszenia stanu zdrowia zawsze należy zasięgnąć porady lekarskiej.

Jeśli powyższy artykuł zainteresował Ciebie. Uświadomiłaś sobie jak ważne jest żywienie Twojej rodziny i chciałabyś zasięgnąć konsultacji na ten temat, zapraszam do kontaktu.

Jestem mamą 3 dzieci oraz doradcą żywieniowym.

2 komentarze

  • Renata

    Witaj, co sądzisz o podawaniu dzieciom miąższu z aleosu? Pomaga wzmocnić odporność? Ostatnio wiele słyszę na ten temat i zaczynam szukać informacji, pozdrawiam

    • Paulina Dominiak-Kołcuń

      Ranato miąższ z aloesu od lat znany jest ze swych cudownych właściwości w leczeniu chorób skrónych. Jeśli natomiast chodzi o wzmacnianie odporności to stosunko niedawno zaczęto podejrzewać go o takie właściwości. Jest to na pewno produkt naturalny, bogaty w składniki odżywcze. Jednak posiada on także właściowści przeczyszczające, dlatego stosowałabym go z umiarem zwłaszcza u dzieci. Jeśli natomiast bedziesz chciała taki produkt zakupić, pamiętaj aby wybrać ten 100%, bez dodatku konserwantów i przechowywać go zgodnie z zaleceniami producenta, można go także wyprodukować samemu.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Visit Us On FacebookVisit Us On Instagram